Waarom ik niet ga stemmen op de partij waarvan ik lid ben.

Al enige tijd bekruipt me een ongemakkelijk gevoel als ik in mijn mailbox kijk. Het is campagnetijd en de enthousiast GroenLinks vrijwilligers zitten niet stil om mij tot actie te manen. Of ik een filmpje wil delen op Facebook en of ik met mijn vrienden wil praten over wat ik en zij stemmen. Dat wil ik wel, dus bij deze.

kleurconversie

In de afgelopen kabinetsperiode is GroenLinks na het Jolande Sap-debacle linkser geworden, ze hebben een soort van invloed gekregen door deel uit te maken van de Eerste Kamer-gedoogconstructie, samen met D66 en de ChristenUnie (als iemand een beter woord weet dan hoor ik het graag). GroenLinks heeft “ja” gezegd tegen een aantal belangrijke maatregelen en houdt zichzelf voor dat “het anders erger was geweest”.  Bram van Ojik is nu de politiek leider. Fantastische man, voor wat ik er van mee krijg. Als ik hem in debatten hoor spreken is hij altijd bijzonder redelijk, bekijkt de zaken met verstand en laat zich niet gek maken. Precies de eigenschappen die ik zoek in een politicus. Het is fijn om naar politiek te kunnen kijken zónder plaatsvervangende schaamte en mét gepaste trots.

bram portret

Bram van Ojik

Maar helaas, hoe sympathiek ik Van Ojik (of misschien mag ik, zoals in de campagnemails, wel Bram zeggen) ook vind, GroenLinks heeft me teleurgesteld. Een paar maanden geleden werd er gestemd over het afschaffen van de basisbeurs en het invoeren van het leenstelsel. In plaats van met zo veel mogelijk kennis sturen we nu jonge mensen de samenleving in met een schuld. Dat stemt me treurig. Een paar examenleerlingen van mij gaan niet studeren, ze vinden het te duur. Eerst een jaartje werken. Of misschien een HBO-studie, in plaats van de universiteit. “Want dat is toch een jaar minder schuld.” En dat is jammer. We hebben van een stelsel dat kansen gaf, een stelsel gemaakt dat jonge mensen afschrikt zichzelf te ontplooien. En dat in een tijd waar kennis voor ons als maatschappij belangrijker is dan ooit. Dat in een tijd waar we onze levens zin willen geven en onszelf willen ontwikkelen. Tal van studies bewijzen dat een hoogopgeleide bevolking goedkoper en gelukkiger is. Ik zal nog één keertje naar Scandinavië wijzen, waar studenten juist financieel gestimuleerd worden om te gaan studeren. Kost het geld op de korte termijn? Ja. Levert het op de lange termijn geld op? Waarschijnlijk. Levert het op de lange termijn een gelukkigere bevolking en een fijnere maatschappij op? Ja.

Ik verwacht van de landelijke politiek dat ze zich hard maken voor een schone, leefbare wereld waar we een fijne, vredige, duurzame en gelukkige maatschappij in kunnen hebben. Ik wil dat de politici waar ik op stem met deze idealen in hun hart hun keuzes maken. En dat ik het niet altijd met de keuze eens ben, dat begrijp ik best. Ik begrijp ook best dat het in de politiek om compromissen draait. Maar ik verwacht wel dat als mijn politici een stap zetten, hoe klein ook, die stap in de goede richting is. De richting waar ik ook heen wil. En daar hebben Van Ojik, Klaver en Thissen een steek laten vallen. Het verdwijnen van de basisbeurs is een stap in de verkeerde richting. En het verkregen wisselgeld (een Ov-kaart, en de vage belofte van “beter onderwijs”) is voor mij niet goed genoeg.

Dus het is mooi geweest. Ik zal op 18 maart niet stemmen op GroenLinks. Ik stem op een partij waarvan ik zeker weet dat ze hun, en mijn, idealen voor die betere wereld niet uit het oog verliezen. Ik stem op een partij waarvan ik hoop dat als wij ons na de verkiezingen weer als mieren in de mierenhoop met de realiteit van alledag bezig houden, zij zich nog steeds laten leiden door idealen over de toekomst. Onze toekomst.

img-1422978589

Over Steven Geurts

Leraar en bioloog. Blogt over onderwijs, politiek en natuur op https://stevengeurts.wordpress.com/. Is in zijn vrije tijd met verrekijker op pad. Blogt over vogels kijken op https://stevenkijktvogels.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

