De zesjesstudent: onterecht verstoten.

Studenten aan de Rotterdam School of Management, VU Politicologie en Leiden Politicologie en Archeologie mogen voortaan alleen aan hun Master beginnen als ze in hun bachelor gemiddeld een 7 hebben. Jet Bussemaker, onze minister van Onderwijs, heeft dat mogelijk gemaakt. Dit stond vanochtend in de Volkskrant. Aanvullend een interview met Anne de Graaf, directeur van de Rotterdam School of Management. (artikel op VK-plus of blendle).

jet bus

Jet Bussemaker, Minister van Onderwijs (c)

Wat is dat een onzalig idee. Wat druist dat in tegen alles waar universiteiten voor zouden moeten staan. Wat oneerlijk en wat verschrikkelijk kortzichtig.

Waarom doen deze opleidingen dit en waarom staat Bussemaker dit toe? Het antwoord geeft de Graaf: “We willen de kwaliteit verhogen”. Allereerst, als je alleen goede studenten toelaat, wordt je opleiding nog niet beter. Je resultaten wellicht, maar je opleiding niet. Paul van Meenen, D66 woordvoerder onderwijs, maakt een treffende vergelijking:

Je zou een goede opleiding hebben als je de zesjesstudenten óók glorieus kunt laten afstuderen in de master. Als je trots op ze kan zijn en al je studenten, stuk voor stuk, zou kunnen aanraden bij een toekomstig werkgever. Deze selectie verhoogt geen kwaliteit. Deze selectie verhoogt alleen cijfers. Donkers, de man van de beruchte scholenranglijstjes, rekent met “toegevoegde waarde”, waarbij gekeken wordt naar niveau van instroom en uitstroom. Het verschil daartussen in de waarde van een opleiding. Als leraar ben ik trotser op de worstelende leerling die van een 4 naar een 6 gaat, dan op de leerling die moeiteloos 9’s weet te produceren en ondertussen nog een pianoconcert van Mozart uit zijn hoofd speelt. Want voor die 6 hebben zowel die worstelende leerling als ikzelf echt ons best voor gedaan. Dát is de meerwaarde van een opleiding.

rotterdam som

Rotterdam School of Management (c)

Bovendien vind ik het niet eerlijk om studenten die je binnen hebt voor een bachelor uit te sluiten voor een master. Veel opleidingen bestaan echt uit een tweetrapsraket. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe het met de opleidingen in kwestie staat, dus laat ik maar naar de opleidingen kijken waar ik zelf betrokken bij ben geweest: bètaopleidingen aan de Radboud Universiteit. Mijn eigen bachelor bestond bijna volledig uit theoretische vakken. Langere tijd stage lopen bij verschillende onderzoeksafdelingen kwam pas in de Master. Het zijn twee andere disciplines. De theorie ging me prima af, onderzoek doen vond ik een stuk pittiger. Er zijn ook studenten voor wie het omgekeerde geldt. Of even terug naar het VO: een leerling die slecht is in Frans leesvaardigheid, is nog geen ramp in Frans spreken. Mag zo’n leerling na een jaar lezen niet door naar de “Master” Frans spreken vanwege een zesje voor lezen?

Daarnaast is een bachelor lang niet altijd een compleet diploma. Ik tipte net mijn eigen Biologie opleiding al even aan: weinig bachelors die daarmee doorkunnen naar een biologie gerelateerde baan. De Rotterdam School of Management legt de bal bij andere opleidingen neer. “Als ze niet slagen voor de toelatingstest kunnen ze hier in Rotterdam bij andere faculteiten kijken. Of ze gaan aan andere universiteiten een master volgen.” Wat is dat gemakkelijk en ren je dan weg voor je eigen verantwoordelijkheid.

Dan een meer principieel punt. Wat is de waarde van een cijfer? In Nederland gebruiken we een 10-cijferig systeem, waarbij we een 6 als “voldoende” categoriseren. Voldoende. Als je een 6 voor je bachelor te weinig vind, dan had je in de eerste plaats die 6 niet moeten geven. Als ik vind dat een leerling de stof onvoldoende kent, dan krijgt hij of zij geen 6. Deze hele toestand is dus een schijnoplossing voor het werkelijke probleem: het niveau van de genoemde bachelors is te laag, want een 6 is blijkbaar onvoldoende. Dat lijkt me een goede conclusie van dit hele verhaal, maar omdat De Graaf nog een paar idiote dingen zegt wil ik daar nog wat aandacht aan besteden.

anne de graaf

Anne de Graaf, directeur Rotterdam School of Management (c)

Wat is er mis met die studenten?

‘Dat zijn de zesjesstudenten: enerzijds studenten bij wie veel aandacht weglekt naar bijbaantjes of het studentenleven, anderzijds studenten die niet voldoende gemotiveerd zijn of het echt niet kunnen. Als je hen bij betere studenten zet, ontstaan er problemen. Ze kunnen het niveau niet aan.

Vermaledijde studenten ook. Aandacht geven aan bijbaantjes om het gat van hun weggevallen studiebeurs mee te vullen, hun CV mee te verbeteren of omdat ze het fijn vinden zich ook op een ander vlak te ontwikkelen. Net als dat “studentenleven”. Het zou verboden moeten worden dat jonge mensen die net het ouderlijk nest verlaten nieuwe contacten maken, wat van de wereld en zichzelf ontdekken. Daar is nog niemand ooit beter van geworden.

Maar dan de bewering die wel het dieptepunt van het hele interview is. Een bewering die in mij een fysieke boosheid aanwakkert omdat het zo oneerlijk is. “Als je hem bij betere studenten zet, ontstaan er problemen”.  1. Wat voor problemen? 2. So what? In mijn klassen heb ik betere en minder goede leerlingen. De een leert wat van de ander, en de ander leert juist daar wat van. Bovendien zeggen cijfers helemaal niets over de meerwaarde van een bepaalde student of leerling in een klas of collegezaal. Mijn vakinhoudelijk zwakkere leerlingen blinken over het algemeen uit in dingen waar mijn vaktoppers juist behoefte aan hebben: plannen, communiceren, schrijven, presenteren. De een heeft een 6, de ander een 8, maar in de klas wordt er geleerd. Door allebei. Ook de zesjesstudent heeft meerwaarde.

Gelukkig sluit Anne de Graaf af met een bewering die mijn eerdere conclusie onderstreept: “Ze kunnen het niveau niet aan.” Dan lijkt het me een heel goed idee als de Rotterdam School of Management, de VU en Leiden eens het niveau van die bacheloropleidingen aanpakken, in plaats van hun Masteropleidingen te sluiten voor studenten die niet aan het ideaalbeeld voldoen.

Over Steven Geurts

Leraar en bioloog. Blogt over onderwijs, politiek en natuur op https://stevengeurts.wordpress.com/. Is in zijn vrije tijd met verrekijker op pad. Blogt over vogels kijken op https://stevenkijktvogels.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

