De aantrekkelijkheid van het onderwijs.

Vanochtend lanceerden Pieter Duisenberg (VVD) en Loes Ypma (PvdA) het plan om de lerarenopleidingen om te gooien. Reden: het vak “docent” moet aantrekkelijker. Afgestudeerde Hbo’ers en academici moeten meteen voor de klas kunnen.

Ik ben het eens met de dat het vak aantrekkelijker moet worden. Ik hoor veel reacties onder afgestudeerden die zich samenvatten als “Onderwijs? Waarom zou ik?”. Via een stage in het bedrijfsleven blijven veel bèta’s meteen daar plakken. Niet heel gek, hun salaris is hoger dan het mijne en hun carrièreperspectieven zijn beter. Het werven van docenten onder deze groep juich ik alleen maar toe.

Helaas is de oplossing die Duisenberg en Ypma aandragen verkeerd. Hij lijkt ingegeven door een week “het land in”. De lerarenopleiding moet méér bestaan uit lesgeven, er moet maatwerk mogelijk zijn en pabo-studenten moeten via een verkort traject de middelbare school in. Als argumenten worden studenten van de lerarenopleiding geciteerd die lesgeven leuk vinden en de colleges minder en een natuurkundedocent die ervan baalt dat hij een opleiding tot docent moet doen.

 “Afgestudeerde Hbo’ers en academici moeten meteen voor de klas kunnen.”

De HBO-lerarenopleiding bestaat voor een groot gedeelte uit theorie en vakinhoud. Dat is normaal, want het is een 4 jarige opleiding die Havisten opleidt tot middelbare schooldocenten. Het lijkt me onwenselijk én onredelijk om deze opleiding in te korten. De universitaire éénjarige lerarenopleiding (post-master) bestaat voor het grootste gedeelte uit stage lopen. Al na een paar weken sta je zelf voor de klas. De helft van het jaar draag je de verantwoordelijkheid voor je eigen klassen. Het zinnetje “moeten meteen voor de klas kunnen” is een niet bestaand non-argument dus.

“En de lessen die hij daarbij krijgt zijn volgens veel studenten die ik spreek zo niet-inspirerend dat ze blij zijn als ze een dagje voor de klas mogen staan.”

En ja, de geciteerde studenten hadden wel een punt: lesgeven ís hartstikke leuk, en niet alle colleges zijn even goed, even leuk of even zinvol. Maar dat zijn ze op andere opleidingen ook niet. De manier om dat te veranderen is van binnenuit, via georganiseerde feedback en een opleidingscommissie. Toen ik de lerarenopleiding heb gedaan heb ik daar deel van uit gemaakt. En wat blijkt? Opleiders staan best open voor feedback. En willen best veranderen. Daar hebben ze overijverige politici niet voor nodig. Ik heb trouwens nog nooit een student gehoord die beweerde dat hij/zij de opleiding niet ging doen omdat er wel eens een matig college wordt gegeven.

“Meer maatwerk”.

Er is al veel maatwerk mogelijk. Competente instromers krijgen vrijstellingen, je mag je baan-klassen als stage-klassen gebruiken, zij-instromers mogen langer over de opleiding doen. Meer maatwerk is altijd een nobel streven, maar ga niet doen alsof het er nu niet is. Idem voor de overstap van Pabo naar VO: het is al mogelijk, organiseer het wat beter en dan is het prima. Daar hoeft niet het hele systeem voor op de schop.

Ik ben het met Duisenberg en Ypma eens dat het beroep aantrekkelijker moet worden gemaakt, wil je meer docenten krijgen. Hierom een paar revolutionaire, kuch, ideeën:

  1. Verlaag de werkdruk zodat nieuwe docenten tijd hebben om hun onderwijs te verbeteren, in plaats van het onderwijs te moeten overleven. Verwijzen naar het statistiekje waarin staat dat onderwijs op 1 staat in de burn-out lijstjes is niet nodig, toch?
  2. Bied een salaris dat past bij iemand met een academische graad die daarna nog een jaar een extra opleiding doet. Een salaris dat kan concurreren met het bedrijfsleven.
  3. Zorg voor betere doorstroomperspectieven, en biedt docenten de kans om vanuit het onderwijs door te stromen in andere sectoren. De weg naar het onderwijs is nog te vaak éénrichting, en dat schrikt potentiële docenten af.
  4. Vergoed die éénjarige opleiding, op een manier dat iemand ook echt een jaar kan gaan studeren. Niet iedere net afgestudeerde kan het zich veroorloven om een jaar zonder inkomen te zitten. Om van zij-instromers met huis en gezin nog maar te zwijgen.

Duisenberg, Ypma. Ik draag jullie doel een warm hart toe. Maar kom nou eens gewoon over de brug, in plaats van te wijzen met een vingertje “dat het allemaal anders moet”. We willen allemaal kundige, bekwame academici aan het ziekenhuisbed, achter de knoppen in de industrie, én voor de klas. Die eerste twee groepen worden goed betaald. Nu de derde nog.

Advertenties

Over Steven Geurts

Leraar en bioloog. Blogt over onderwijs, politiek en natuur op https://stevengeurts.wordpress.com/. Is in zijn vrije tijd met verrekijker op pad. Blogt over vogels kijken op https://stevenkijktvogels.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De aantrekkelijkheid van het onderwijs.

  1. Pingback: De onzin van het lerarenregister | Natuurlijk

  2. Pingback: De onzin van het lerarenregister |

  3. Pingback: Onderwijsbelangen | Natuurlijk

  4. Pingback: Onderwijsoplossingen | Natuurlijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s