Leraren, verenigt u!

Alea iacta est. Het lerarenregister komt er, en onderwijs2032 gaat dóór. Ondanks de levendige discussie in het onderwijs zelf. Het onderwijsveld lijkt verdeeld. Vakbond Leraren in Actie kreeg al 20.000 paar handen op elkaar voor hun petitie “Stop dit lerarenregister”, terwijl dat register getekend is door 30.000 andere leraren. Desalniettemin wordt het lerarenregister gewoon verplicht gesteld en heeft de discussie een hele nare toon gekregen.

logo

De discussie is al lang klaar. Argumenten zijn uitgewisseld, blogs zijn geschreven, de stellingen zijn ingenomen. Blogs worden door de “andere kant” slechts beantwoord met counter-blogs en meer dan eens wordt vooral het gezond verstand of oprechte bedoelingen van de andere partij in twijfel wordt getrokken. De sfeer is compleet verziekt. Er is een loopgravenoorlog gaande waarbij geen kant gespaard blijft. Voor Onderwijs2032 is het hetzelfde verhaal. Oud-Leraar van Jaar, daarmee ambassadeur van het leraarsberoep Jasper Rijpma heeft het op nrc.nl over “terreur en sabotage” als het over de andere kant van de gesprekstafel gaat. Op deze manier is ook het gesprek snel afgelopen. Dat helpt ons als beroepsgroep en daarmee het onderwijs geen steek verder. Het eigen gelijk prevaleert boven goed onderwijs. Dat kan ook anders.

Een hoogtepunt van de afgelopen paar maanden onderwijsdiscussie is de beweging die begon bij Frans van Haandel en Dick van der Wateren, die met elkaar om tafel gingen om naar overeenkomsten te zoeken, in plaats van verschillen. Er volgde een opiniestuk in Trouw, en ruim 2.000 steunbetuigingen voor een breed gedragen oproep voor tijd en autonomie. Helaas is vooralsnog het effect van deze steen in de vijver beperkt.

De eensgezindheid waarmee deze oproep werd gedeeld binnen het onderwijs lijkt inmiddels verdwenen. Voor- en tegenstanders van zowel 2032 als het register staan weer lijnrecht tegenover elkaar, in plaats van te zoeken naar een breed gedragen standpunt. Het enige wat er nu nog valt te winnen is het morele gelijk als er over een paar jaar misschien een parlementaire enquête volgt. Een gemeenschappelijk doel lijkt te ontbreken en van een kapitein die richting geeft aan het onderwijsschip is geen enkele sprake.

Hier speelt de Onderwijscoöperatie een belangrijke rol. De Onderwijscoöperatie (OC) is een koepel van AOb, CNV en de vakverenigingen (en tot voor kort: BeterOnderwijsNederland). Jan Lepeltak schreeft er op komenskypost.nl een interessant tweeluik over (dl 1 & 2). De OC gedraagt zich als het om het register aankomt niet als een afvaardiging van de beroepsgroep, sterker nog, de OC heeft een heel duidelijke mening en heeft betaalde ambassadeurs in dienst om anderen van die mening te overtuigen. De discussie loopt vast en de onderwijscoöperatie draagt er via hun medewerkers aan bij.

De Onderwijscoöperatie doet daarmee onvoldoende recht aan de kritische tegengeluiden. Kritische geluiden worden niet gehoord, ze worden bestreden. De gevoerde slogan “Van, voor en door de leraar” wordt dan ook niet waargemaakt.

onsonderwijs2032-e1432120222184

Wat Onderwijs2032 betreft doet de OC het iets beter. Ik vermoedde dat er ook hier een positief advies zou komen. Het bleek iets anders: na een matig uitgevoerd onderzoek met rammelende methodieken concludeerde de OC dat het moeilijk is om eenduidig boven tafel te krijgen wat leraren vinden over Onderwijs2032. De tweede conclusie is dat leraren graag betrokken willen zijn bij curriculumontwikkeling en dat ze daar tijd en ruimte voor nodig hebben. De aanbeveling aan het ministerie luiden: faciliteer leraren en geef de Onderwijscoöperatie zelf opdracht die curriculumherziening te organiseren. Het leidde tot enkele “Wij van wc-eend adviseren wc-eend”-opmerkingen, maar ik denk dat deze aanbevelingen recht doen aan de gevoerde discussie on- en offline. De conclusie van de OC is in ieder geval heel helder, hoewel dat bij het het Ministerie nog niet helemaal duidelijk is…

cxdcpkswgaaioy1

Hoe nu verder?

De Onderwijscoöperatie is nu eenmaal het beste wat we hebben als vertegenwoordiger van de beroepsgroep. Op gebied van draagvlak kunnen ze nog wel wat winnen. De OC noemt de achterban van de koepel haar eigen achterban, maar dit schiet te kort. Een structuur waarbij alle leraren automatisch lid van de OC zijn, is een goed begin. Vervolgens kunnen we een democratische bestuursverkiezing organiseren waarbij we een bestuur van leraren kunnen aanstellen. Het staatsinfuus kunnen we doorknippen als de financeringsstroom flippen zoals René Kneyber voorstelt. Pas dan kan de Onderwijscoöperatie haar slogan “Van, voor en door de leraar” echt waarmaken. En dat is absoluut noodzakelijk, als we van dat lerarenregister geen compleet gedrocht willen maken en onze invloed op Onderwijs2032 willen houden. De Onderwijscoöperatie moet zich gaan gedragen als een coöperatie: een overkoepelend orgaan van álle leraren, samen werkend aan beter onderwijs.

En voor alle leraren, ambassadeurs, Yay-sayers, Nay-sayers, OC’ers, leraren van het jaar, registerliefhebbers, 2032-adepten, petitietekenaars, saboteurs en terroristen: het is tijd. Begraaf de strijdbijl. Zoek weer naar overeenkomsten. Laten we samen richting geven aan goed onderwijs. Dat kan alleen als we elkaar de tent niet uitvechten. Op naar vrede in onderwijsland. Op naar beter onderwijs.

Advertenties

Over Steven Geurts

Leraar en bioloog. Blogt over onderwijs, politiek en natuur op https://stevengeurts.wordpress.com/. Is in zijn vrije tijd met verrekijker op pad. Blogt over vogels kijken op https://stevenkijktvogels.wordpress.com/
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs. Bookmark de permalink .

11 reacties op Leraren, verenigt u!

  1. hphilippens zegt:

    Je bent erg optimistisch Steven. Kentson is er met zijn Regiegroep nu met het concept vandoor en achter de leraren om die “elementen” te implementeren.
    Als die omvorming van de OC er snel zou komen, is er nog wat te winnen, maar je lijkt me dat te zonnig in te zien.

    • Dag Huub, dank voor je reactie. Mijn punt is dit: als tegenstanders alleen maar de hakken in het zand blijven zetten zal er alsnog niets met hun kritiek gebeuren. Omgekeerd geldt ook dat als voorstanders blijven doorgaan over de ruggen van tegenstanders heen, we een register/curriculum hebben wat is gebaseerd op een rotte fundering en daarmee gedoemd te mislukken. Een gespleten beroepsgroep is een disfunctionele beroepsgroep. Die situaties moeten we voorkomen door weer in gesprek te gaan. Wat mij betreft zowel in den lande, op opiniepagina’s / blogs als op bestuurlijk niveau. Op al die niveau’s gaat het de laatste tijd goed mis, maar daarover hoef ik jou niets te vertellen.

      Ik doe met mijn omvormingen een voorstel waarvan ik denk dat het noodzakelijk is voor een goede afloop van deze twee dossiers. Anders zitten we weer met een miljoenverslindende machinerie waar geen leerling beter onderwijs door krijgt.

  2. hphilippens zegt:

    Natuurlijk moet er gezamenlijk als leraren worden opgetrokken. De leraren die op hun scholen veranderingen willen doorvoeren, moeten daarvoor de ruimte krijgen. Leraren die daar anders over denken, natuurlijk ook. Ik hoorde dit weekend verhalen over experimenten die misliepen en hoe ze dat opgelost hebben. Daar kunnen anderen wat van leren.
    Maar ik denk dat het goed zou zijn als een onafhankelijke onderzoeksjournalist met hoor en wederhoor nagaat waar het een en ander misliep en wat daarbij speelde. Dan kunnen ook de politici zien wat in die fundering niet deugde en kan er snel voor een beter bouwwerk worden gezorgd.

  3. A.W.Duit zegt:

    N.a.v. hoe nu verder: Wist je dat als het wetsvoorstel doorgaat leraren na registratie in het register ook automatisch lid zijn van de Deelnemersvergadering? Dus t.a.v. het register komt dan de structuur, die je voorstelt en wordt er vanuit de leden een bestuur gekozen. Het hoogste orgaan dat besluiten neemt m.b.t. het wettelijk register is die Deelnemersvergadering, dus overeenkomstig de slogan van, voor en door leraren.

  4. hanswisbrun zegt:

    Beste Steven,

    Begraaf de strijdbijl, schrijf je. Een oproep waar ik het, natuurlijk, helemaal mee eens kan zijn! Het lijkt echter het noodlot van de beroepsgroep: altijd is er weer die onenigheid. Zo lang er leraren zijn, is er getwist. En het lijkt er, met de sociale media, alleen maar erger op te worden! Ik, oud-leraar, word er soms moe van en ben blij dat dit soort zaken ‘in mijn tijd’ toch wat minder leken te spelen.

    Het ligt betrekkelijk simpel: als er geen strijd (meer) is, hoeft er ook niets begraven meer te worden. Dat scheelt bergen tijd! Daarom voel ik mij het meest verwant met docenten die deze, ook nog eens volstrekt zinloze, strijd niet eens aangaan en die rustig, positief, door blijven werken en/of die met iets nieuws komen. Hoogtepunt voor mij in de onderwijsdiscussie is niet de beweging die, in jouw woorden, “begon bij FvH en DvdW”, maar is het ontstaan van clubs als @Meetup010, @Meetup020, @MeetupNL. Deze moeten zich natuurlijk nog helemaal bewijzen, maar hier werd ik wel blij van.

    Hierdoor word je als docent geïnspireerd, niet door dat gerollebol (op Twitter) over de vraag of de Onderwijscoop nu wel of niet voldoende leraren vertegenwoordigt. Of door geturf, inclusief geha(c)k, hoeveel docenten er nu precies in het Lerarenregister staan. De stand in de wedstrijd is 20.000 tegen 30.000 (of moet ik daar misschien 60.000 van maken?), begrijp ik uit je stuk. Onderwijs 2032 niks? Kom maar op met eigen concrete voorstellen, binnen of buiten de officiële vertegenwoordigingen. Zoek elkaar op, en dan niet op Twitter, maar IRL. @Meetup010 heeft deze week zelfs een Afterparty ;-). En dan natuurlijk wel mét discussie, maar zonder al dat getouwtrek, waar jij je in sommige passages hierboven merkwaardigerwijze ook aan schuldig maakt.

    • Ach Hans, ik denk ik ook niet dat ik boven of naast een Yay of Nay zeggende menigte sta, dus zo merkwaardig is dat laatste niet. Ik vermoed dat ik met mijn andere blogs duidelijk heb gemaakt wat ik persoonlijk van 2032 en het register vind. En geen zorgen, die concrete voorstellen heb ik zeker, daar werk ik op mijn school rustig verder mee. 😉

      Gelukkig kunnen hoogtepunten persoonlijk zijn, en gelukkig bestaan informele bijeenkomsten als de Meetups al langer!

      Dank voor je reactie!

  5. burroholanda zegt:

    Ook in deze commentaren worden weer zinnige zaken gezegd. Toch mis ik in al die discussies oplossingen. Hoe komt het toch, dat alleen een kleine elite zich oprecht bezig houdt met deze materie? En waardoor ervaart menig collega dat lerarenregister als een nieuw controlemiddel van overheid en management? Is de zaak al niet veel verder verrot dan wij denken? Vanaf het moment, dat men denkt: “het zal mijn tijd wel uit duren en ze bekijken het maar…” , is er toch wel iets heel fundamenteel mis gelopen.

  6. Pingback: Het lerarenregister rommelt door | Natuurlijk

  7. Pingback: Lerarenregister: hoe de geloofwaardigheid al meteen te grabbel wordt gegooid – KomenskyPost

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s